Pakketfraude komt steeds vaker voor
Steeds meer mensen bestellen spullen online. Logisch, want het is makkelijk, snel en je hoeft de deur niet uit. Door al die pakketjes raak je soms het overzicht kwijt. Daar maken oplichters graag misbruik van.
Zo werkt pakketfraude
Criminelen gebruiken een valse naam of nep-profiel en doen online een bestelling. Ze laten het pakket op jouw adres bezorgen en kiezen ervoor om achteraf te betalen. Met de track en trace-code kunnen ze precies zien wanneer het pakket bij jou wordt bezorgd. Online volgen ze de bezorgdatum van het pakket. Na de bezorging, staat er snel iemand bij jou aan de deur voor het ‘verkeerd bezorgde pakje’. Jij geeft het netjes mee. Maar dan komt de rekening. Want die is door de oplichter aan jouw adres gekoppeld.
Wat kun je doen als je een onbekend pakketje krijgt?
Lees onze 6 slimme tips.
- Neem geen onbekende pakketjes aan Kijk altijd goed of jouw naam en adres op het pakketje staat. Klopt er iets niet? Of heb je helemaal niets besteld? Weiger het pakketje dan en laat de bezorger het weer meenemen.
- Meld eenBron: onbekend pakket direct bij de webwinkel
- Toch een onbekend pakketje aangenomen? Geef het niet zomaar mee
- Betaal nooit de rekening Pakket voor de buren?
- Check het goed!
- Meld pakketfraude bij de politie
Verzendkosten pinnen is een bekende babbeltruc Er komt een bezorger aan de deur met een onbekend pakketje. Met de vraag of je meteen even de verzendkosten wil pinnen. Hij heeft het pinapparaat al bij zich, handig toch? Het is een babbeltruc die veel voorkomt. Vaak hacken ze tijdens het pinnen jouw pinpas. Daarna hebben ze makkelijk toegang tot jouw bankrekening. En dat pakje? In de meeste gevallen zit er niets in. Let ook op valse e-mails van bezorgdiensten Oplichters gebruiken ook vaak e-mails waarin ze zich voordoen als een bezorgdienst. Bijvoorbeeld met een berichtje dat je niet thuis was. En of je even op een linkje wil klikken om het pakket te bekijken. Op de site van Fraudehelpdesk zie je welke valse e-mails nu veel voorkomen en waaraan je ze herkent. Ook geeft de Fraudehelpdesk tips wat je kunt doen als je een e-mail niet vertrouwt.
Bron: Centraal Beheer